PROGRAM
SZKOLNEGO WSPÓŁZAWODNICTWA SPORTOWEGO
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. ZOFII PRZEWŁOCKIEJ
W WOLI GAŁĘZOWSKIEJ
Wstęp
Założeniem tego programu jest nie tylko wszechstronny rozwój osobowości, ale i rozszerzenie aktywności ruchowej służącej doskonaleniu gier i zabaw zespołowych oraz rozwijaniu własnych uzdolnień motorycznych uczniów.
W trakcie aktywności ruchowej ujawniają się potencjalne możliwości dziecka związane ze sprawnością ruchową i wydolnością fizyczną, dlatego obok rozwoju sprawności ogólnej na zajęciach rozwijana była także sprawność ukierunkowana.
Biorąc pod uwagę fakt, iż w naszej szkole nie ma godzin przeznaczonych na zajęcia SKS-u realizacja powyższych zamierzeń realizowana jest w ramach czwartej godziny w-f. Uczeń poprzez pełnienie różnorodnych ról związanych z aktywnością ruchową, będzie mógł się sprawdzić przy jednoczesnym swoim rozwoju i odkrywaniu swoich uzdolnień i zainteresowań. Zajęcia te będą dostarczały wszystkim uczestnikom zajęć każdorazowo wiele radosnych i silnych przeżyć emocjonalnych.
Nauczą się zdrowej rywalizacji i tolerancji przejawiającej się w poszanowaniu innych, a wspólne wjazdy na zawody sportowe wykształtują u nich umiejętność współpracy, integracji, rywalizacji i zasad fair play.
Cele ogólne i założenia programowe
- Podnoszenie sprawności fizycznej ogółu dzieci w szkole,
- Upowszechnianie wzorców aktywnego spędzania wolnego czasu,
- Rozwijanie sportowych zainteresowań wśród uczniów,
- Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości dzieci,
- Wspomaganie realizacji szkolnych zajęć wychowania fizycznego,
- Organizowanie aktywnego spędzania wolnego czasu,
- Organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego,
- Uczestnictwo w ogólnodostępnych imprezach sportowych,
- Upowszechnianie uprawiania mini dyscyplin sportowych,
- Prowadzenie szkolnych igrzysk sportowych jako całorocznego cyklu gier i zawodów sportowych, organizowanych dla ogółu uczniów na zasadzie współzawodnictwa o najbardziej usportowioną klasę, ucznia,
- Systematyczny udział w rozgrywkach międzyszkolnych na szczeblu gminnym, powiatowym, rejonowym i wojewódzkim zgodnie z kalendarzem imprez,
- Współudział w konserwacji przyszkolnych urządzeń sportowych,
- Podejmowanie innych zadań wynikających z potrzeb szkoły i środowiska.
Treści kształcenia i wychowania
- Organizacja grupy ćwiczebnej.
- informacja o celach, o prawach i obowiązkach członków,
- przygotowanie i porządkowanie terenu i sprzętu.
- Ocena potencjału motorycznego.
- szybkości,
- siły,
- wytrzymałości.
- Rozwój ogólnej sprawności fizycznej: przestrzeganie zasady wszechstronności rozwoju: szybkości, wytrzymałości, siły, zręczności, gibkości, koordynacji ruchowej.
- przygotowanie do udziału w zawodach jesiennych i wiosennych,
- doskonalenie postaw – aktywizacja do samodzielnego działania,
- zapoznanie z harmonogramem imprez sportowych.
- Kształtowanie sprawności specjalnej dla danej dyscypliny sportowej w zakresie:
- mini piłki nożnej,
- tenisa stołowego,
- mini piłki siatkowej,
- lekkiej atletyki.
- Doskonalenie podstaw gier sportowych.
- Przygotowanie techniczne i taktyczne.
- Poprawa stanu zdrowia, harowanie organizmu.
- Oddziaływania społeczno – wychowawcze.
- kształtowanie osobowości i społecznego zaangażowania,
- rozwijanie sportowych zainteresowań,
- upowszechnianie wzorców aktywnego spędzania wolnego czasu,
- Udział i organizacja zawodów i zabaw rekreacyjnych szkolnych.
- Start w zawodach na szczeblu gminnym i powiatowym.
- Współpraca z Urzędem Gminy.
- Prowadzenie szkolnej gazetki sportowej.
- Organizacja imprez własnych.
Formy i metody prowadzenia zajęć
Do rozwiązań organizacyjnych, które przyczynią się do aktywności ruchowej uczniów na zajęciach stosowane będą następujące formy:
- forma ćwiczeń w grupach, drużynach, parach i zastępach sprawnościowo- zmiennych
- forma indywidualna
Podczas zajęć ważną rolę spełnia zastosowanie odpowiedniej metody w realizowaniu zaplanowanych zadań. Dlatego w procedurach osiągania celów dominują takie metody jak:
- Produktywne:
- metoda zabawowo-naśladowcze,
- metoda zabawowo-klasyczne,
- metoda bezpośredniej celowości ruchu.
- Kreatywne:
- metoda ruchowej ekspresji twórczej,
- metoda problemowa.
- Reproduktywne:
- metoda naśladowcza ścisła,
- metoda zadaniowa ścisła.
Opis założonych osiągnięć ucznia
Udział w tych zajęciach daje uczniom możliwość aktywnego spędzania wolnego czasu oraz uczestnictwa w zawodach, a także lepszego do nich przygotowania, a tym samym reprezentowania szkoły na zewnątrz poprzez branie udziału w zawodach zgodnie z kalendarzem imprez sportowych.
Zasady BHP na zajęciach
- Zapoznanie z ogólnym regulaminem sali zastępczej i boisk szkolnych.
- Bezpieczne korzystanie z przyborów i sprzętu sportowego.
- Wdrażanie uczniów do przestrzegania ostrożności i zasad BHP.
- Utrzymanie właściwej dyscypliny na zajęciach.
- Przestrzeganie zasad i przepisów zabaw i gier.
Uwagi o realizacji
Zajęcia odbywać się będą zarówno w sali jak i na boisku szkolnym oraz w terenie. Uczniowie oprócz sprawności ogólnej kształtować będą także sprawność specjalną dla danej dyscypliny sportowej.
Chłopcy będą rozwijali sprawność w zakresie piłki nożnej, lekkiej atletyki, tenisa stołowego i piłki siatkowej. Dziewczęta natomiast w zakresie piłki siatkowej, tenisa stołowego, lekkiej atletyki i atletyki terenowej.
Dobór dyscyplin sportowych uzależniony jest od warunków szkolnych, a więc dostosowany do istniejącego zaplecza sportowego. Po roku działań dokonam ewaluacji, która będzie polegać na zaobserwowaniu:
- atrakcyjności programu dla uczniów,
- praktyczności i użyteczności,
Do oceny skuteczności programu zastosuję różne formy ewaluacyjne, doraźne i długofalowe. Narzędziami do zbierania informacji będą:
- anonimowe ankiety dla uczniów,
- wywiady – zbieranie opinii uczniów o zajęciach,
- obserwacja aktywności uczniów na zajęciach,
- osiągnięcia uczniów na zawodach sportowych,
Ewaluacja, czyli ocena skuteczności pozwoli mi zorientować się czy pracuję zgodnie z postawionymi celami, a także czy stosowane przeze mnie metody i sposoby realizacji są skuteczne. Oceniając przebieg zajęć można zauważyć zarówno mocne jak i słabe strony programu i dokonać jego korekty.
Myślę, że proponowane rozwiązania w powyższym programie wpłyną pozytywnie na ukształtowanie odpowiedniej postawy ucznia wobec uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej a także wpłyną na jego wszechstronny rozwój.
Literatura:
- R. Trześniowski, „Zabawy i gry ruchowe” Warszawa 1959 r.
- M. Demel, A. Skład, „Teoria wychowania fizycznego”
- A. Rokita, T Rzepa, „Metodyka zespołowych gier” WF Wrocław 2000 r.
- F. Makurat, „Sport, rodzina szkoła” AWF Gdańsk 1991 r.
REGULAMIN
WSPÓŁZAWODNICTWA O TYTUŁ NAJLEPSZEGO SPORTOWCA
ORAZ NAJBARDZIEJ USPORTOWIONĄ KLASĘ W SZKOLE.
Uczestnictwo:
We współzawodnictwie uczestniczą uczniowie klas IV- VI naszej szkoły. Punkty zdobywa każdy uczeń, pod warunkiem uczestnictwa w zawodach międzyklasowych, gminnych, rejonowych i wojewódzkich. O ile w powyższych zawodach będą uczestniczyć reprezentanci szkoły i tam będą mogli zdobywać punkty za współzawodnictwo to dla reszty uczniów i klas, w założeniu tego regulaminu droga do zdobywania punktów nie jest zamknięta. Samo uczestnictwo uczniów w zawodach między klasowych daje punkty. Najważniejsze jest w tym wypadku samo uczestnictwo a nie wynik.
Punktacja:
Zawody szkolne: I miejsce 7 pkt, II- 6, III-5, IV-VI-4, VII- IX-3, X i dalej 1pkt.
Zawody gminne: I miejsce 9 pkt, II-8, III-7, IV-6, V-5, udział 1pkt
Zwody powiatowe: I miejsce 10 pkt, II-9, III-8, IV-7, V-6, VI-5,VII-4, VIII-3,
udział 2pkt.
Zawody rejonowe: I miejsce 12 pkt, II-11, III-10, IV-9, V-8, VI-7,VII-6, VIII-5, IX-4, udział 3pkt
Zawody wojewódzkie: I miejsce 15 pkt, II-13, III-12, IV-11, V-10, VI-9, VII-8, VIII-7, IX-6, X-5, udział 4pkt.
Uczeń, który uzyska największa liczbę punktów w ciągu roku szkolnego zostanie najlepszym sportowcem szkoły. Średnia sumy punktów uzyskana przez wszystkich uczniów danej klasy stanowi o miejscu w rywalizacji między klasowej.
Dyscypliny objęte współzawodnictwem:
- Gry zespołowe: mini piłka nożna, piłka siatkowa, dwa ognie, unihoc, piłka ręczna, piłka koszykowa, tenis stołowy, biegi przełajowe, biegi krótkie, inne imprezy poza szkołą
- Indywidualnie: biegi przełajowe, tenis stołowy
Zarówno sposób i kryteria punktacji, jak i dyscypliny objęte współzawodnictwem stanowią w bieżącym roku szkolnym propozycję, na podstawie której w kolejnych latach, poszczególne elementy będą poprawiane i dostosowywane do panujących warunków w naszej szkole. Uwagi dotyczące wyżej wymienionych spraw będą mile widziane, zarówno ze strony nauczycieli jak i uczniów.
Opracował:
mgr Janusz Flis
nauczyciel wychowania fizycznego