Szkoła Podstawowa
im. Zofii Przewłockiej w Woli Gałęzowskiej

Konkurs na najlepszego sportowca szkoły

PROGRAM
SZKOLNEGO WSPÓŁZAWODNICTWA SPORTOWEGO
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. ZOFII PRZEWŁOCKIEJ

W WOLI GAŁĘZOWSKIEJ

Wstęp

 

Założeniem tego programu jest nie tylko wszechstronny rozwój osobowości, ale i rozszerzenie aktywności ruchowej służącej doskonaleniu gier i zabaw zespołowych oraz rozwijaniu własnych uzdolnień motorycznych uczniów.

W trakcie aktywności ruchowej ujawniają się potencjalne możliwości dziecka związane ze sprawnością ruchową i wydolnością fizyczną, dlatego obok rozwoju sprawności ogólnej na zajęciach rozwijana była także sprawność ukierunkowana.

Biorąc pod uwagę fakt, iż w naszej szkole nie ma godzin przeznaczonych na zajęcia SKS-u realizacja powyższych zamierzeń realizowana jest w ramach czwartej godziny w-f. Uczeń poprzez pełnienie różnorodnych ról związanych z aktywnością ruchową, będzie mógł się sprawdzić przy jednoczesnym swoim rozwoju i odkrywaniu swoich uzdolnień i zainteresowań. Zajęcia te będą dostarczały wszystkim uczestnikom zajęć każdorazowo wiele radosnych i silnych przeżyć emocjonalnych.

Nauczą się zdrowej rywalizacji i tolerancji przejawiającej się w poszanowaniu innych, a wspólne wjazdy na zawody sportowe wykształtują u nich umiejętność współpracy, integracji, rywalizacji i zasad fair play.

 

Cele ogólne i założenia programowe

 

  • Podnoszenie sprawności fizycznej ogółu dzieci w szkole,
  • Upowszechnianie wzorców aktywnego spędzania wolnego czasu,
  • Rozwijanie sportowych zainteresowań wśród uczniów,
  • Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości dzieci,
  • Wspomaganie realizacji szkolnych zajęć wychowania fizycznego,
  • Organizowanie aktywnego spędzania wolnego czasu,
  • Organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego,
  • Uczestnictwo w ogólnodostępnych imprezach sportowych,
  • Upowszechnianie uprawiania mini dyscyplin sportowych,
  • Prowadzenie szkolnych igrzysk sportowych jako całorocznego cyklu gier i zawodów sportowych, organizowanych dla ogółu uczniów na zasadzie współzawodnictwa o najbardziej usportowioną klasę, ucznia,
  • Systematyczny udział w rozgrywkach międzyszkolnych na szczeblu gminnym, powiatowym, rejonowym i wojewódzkim zgodnie z kalendarzem imprez,
  • Współudział w konserwacji przyszkolnych urządzeń sportowych,
  • Podejmowanie innych zadań wynikających z potrzeb szkoły i środowiska.

 

Treści kształcenia i wychowania

 

  1. Organizacja grupy ćwiczebnej.
    • informacja o celach, o prawach i obowiązkach członków,
    • przygotowanie i porządkowanie terenu i sprzętu.
  2. Ocena potencjału motorycznego.
    • szybkości,
    • siły,
    • wytrzymałości.
  3. Rozwój ogólnej sprawności fizycznej: przestrzeganie zasady wszechstronności rozwoju: szybkości, wytrzymałości, siły, zręczności, gibkości, koordynacji ruchowej.
    • przygotowanie do udziału w zawodach jesiennych i wiosennych,
    • doskonalenie postaw – aktywizacja do samodzielnego działania,
    • zapoznanie z harmonogramem imprez sportowych.
  4. Kształtowanie sprawności specjalnej dla danej dyscypliny sportowej w zakresie:
    • mini piłki nożnej,
    • tenisa stołowego,
    • mini piłki siatkowej,
    • lekkiej atletyki.
  5. Doskonalenie podstaw gier sportowych.
  6. Przygotowanie techniczne i taktyczne.
  7. Poprawa stanu zdrowia, harowanie organizmu.
  8. Oddziaływania społeczno – wychowawcze.
    • kształtowanie osobowości i społecznego zaangażowania,
    • rozwijanie sportowych zainteresowań,
    • upowszechnianie wzorców aktywnego spędzania wolnego czasu,
  9. Udział i organizacja zawodów i zabaw rekreacyjnych szkolnych.
  10. Start w zawodach na szczeblu gminnym i powiatowym.
  11. Współpraca z Urzędem Gminy.
  12. Prowadzenie szkolnej gazetki sportowej.
  13. Organizacja imprez własnych.

 

Formy i metody prowadzenia zajęć

 

Do rozwiązań organizacyjnych, które przyczynią się do aktywności ruchowej uczniów na zajęciach stosowane będą następujące formy:

  • forma ćwiczeń w grupach, drużynach, parach i zastępach sprawnościowo- zmiennych
  • forma indywidualna

Podczas zajęć ważną rolę spełnia zastosowanie odpowiedniej metody w realizowaniu zaplanowanych zadań. Dlatego w procedurach osiągania celów dominują takie metody jak:

  1. Produktywne:
    • metoda zabawowo-naśladowcze,
    • metoda zabawowo-klasyczne,
    • metoda bezpośredniej celowości ruchu.
  2. Kreatywne:
    • metoda ruchowej ekspresji twórczej,
    • metoda problemowa.
  3. Reproduktywne:
    • metoda naśladowcza ścisła,
    • metoda zadaniowa ścisła.

 

Opis założonych osiągnięć ucznia

 

Udział w tych zajęciach daje uczniom możliwość aktywnego spędzania wolnego czasu oraz uczestnictwa w zawodach, a także lepszego do nich przygotowania, a tym samym reprezentowania szkoły na zewnątrz poprzez branie udziału w zawodach zgodnie z kalendarzem imprez sportowych.

 

Zasady BHP na zajęciach

 

  1. Zapoznanie z ogólnym regulaminem sali zastępczej i boisk szkolnych.
  2. Bezpieczne korzystanie z przyborów i sprzętu sportowego.
  3. Wdrażanie uczniów do przestrzegania ostrożności i zasad BHP.
  4. Utrzymanie właściwej dyscypliny na zajęciach.
  5. Przestrzeganie zasad i przepisów zabaw i gier.

 

Uwagi o realizacji

 

Zajęcia odbywać się będą zarówno w sali jak i na boisku szkolnym oraz w terenie. Uczniowie oprócz sprawności ogólnej kształtować będą także sprawność specjalną dla danej dyscypliny sportowej.

Chłopcy będą rozwijali sprawność w zakresie piłki nożnej, lekkiej atletyki, tenisa stołowego i piłki siatkowej. Dziewczęta natomiast w zakresie piłki siatkowej, tenisa stołowego, lekkiej atletyki i atletyki terenowej.

 

Dobór dyscyplin sportowych uzależniony jest od warunków szkolnych, a więc dostosowany do istniejącego zaplecza sportowego. Po roku działań dokonam ewaluacji, która będzie polegać na zaobserwowaniu:

  • atrakcyjności programu dla uczniów,
  • praktyczności i użyteczności,

Do oceny skuteczności programu zastosuję różne formy ewaluacyjne, doraźne i długofalowe. Narzędziami do zbierania informacji będą:

  • anonimowe ankiety dla uczniów,
  • wywiady – zbieranie opinii uczniów o zajęciach,
  • obserwacja aktywności uczniów na zajęciach,
  • osiągnięcia uczniów na zawodach sportowych,

 

Ewaluacja, czyli ocena skuteczności pozwoli mi zorientować się czy pracuję zgodnie z postawionymi celami, a także czy stosowane przeze mnie metody i sposoby realizacji są skuteczne. Oceniając przebieg zajęć można zauważyć zarówno mocne jak i słabe strony programu i dokonać jego korekty.

Myślę, że proponowane rozwiązania w powyższym programie wpłyną pozytywnie na ukształtowanie odpowiedniej postawy ucznia wobec uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej a także wpłyną na jego wszechstronny rozwój.

 

Literatura:

 

  1. R. Trześniowski, „Zabawy i gry ruchowe” Warszawa 1959 r.
  2. M. Demel, A. Skład, „Teoria wychowania fizycznego”
  3. A. Rokita, T Rzepa, „Metodyka zespołowych gier” WF Wrocław 2000 r.
  4. F. Makurat, „Sport, rodzina szkoła” AWF Gdańsk 1991 r.

 

REGULAMIN
WSPÓŁZAWODNICTWA O TYTUŁ NAJLEPSZEGO SPORTOWCA

ORAZ NAJBARDZIEJ USPORTOWIONĄ KLASĘ W SZKOLE.

 

Uczestnictwo:

 

We współzawodnictwie uczestniczą uczniowie klas IV- VI naszej szkoły. Punkty zdobywa każdy uczeń, pod warunkiem uczestnictwa w zawodach międzyklasowych, gminnych, rejonowych i wojewódzkich. O ile w powyższych zawodach będą uczestniczyć reprezentanci szkoły i tam będą mogli zdobywać punkty za współzawodnictwo to dla reszty uczniów i klas, w założeniu tego regulaminu droga do zdobywania punktów nie jest zamknięta. Samo uczestnictwo uczniów w zawodach między klasowych daje punkty. Najważniejsze jest w tym wypadku samo uczestnictwo a nie wynik.

 

Punktacja:

 

Zawody szkolne: I miejsce 7 pkt, II- 6, III-5, IV-VI-4, VII- IX-3, X i dalej 1pkt.

Zawody gminne: I miejsce 9 pkt, II-8, III-7, IV-6, V-5, udział 1pkt

Zwody powiatowe: I miejsce 10 pkt, II-9, III-8, IV-7, V-6, VI-5,VII-4, VIII-3,

udział 2pkt.

Zawody rejonowe: I miejsce 12 pkt, II-11, III-10, IV-9, V-8, VI-7,VII-6, VIII-5, IX-4, udział 3pkt

Zawody wojewódzkie: I miejsce 15 pkt, II-13, III-12, IV-11, V-10, VI-9, VII-8, VIII-7, IX-6, X-5, udział 4pkt.

Uczeń, który uzyska największa liczbę punktów w ciągu roku szkolnego zostanie najlepszym sportowcem szkoły. Średnia sumy punktów uzyskana przez wszystkich uczniów danej klasy stanowi o miejscu w rywalizacji między klasowej.

 

Dyscypliny objęte współzawodnictwem:

 

  • Gry zespołowe: mini piłka nożna, piłka siatkowa, dwa ognie, unihoc, piłka ręczna, piłka koszykowa, tenis stołowy, biegi przełajowe, biegi krótkie, inne imprezy poza szkołą

 

  • Indywidualnie: biegi przełajowe, tenis stołowy

Zarówno sposób i kryteria punktacji, jak i dyscypliny objęte współzawodnictwem stanowią w bieżącym roku szkolnym propozycję, na podstawie której w kolejnych latach, poszczególne elementy będą poprawiane i dostosowywane do panujących warunków w naszej szkole. Uwagi dotyczące wyżej wymienionych spraw będą mile widziane, zarówno ze strony nauczycieli jak i uczniów.

 

Opracował:

mgr Janusz Flis

nauczyciel wychowania fizycznego

Zdjęcia z wydarzenia

Inne aktualności

Informacje

REKRUTACJA DO ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO ORAZ DO KLASY I SZKOŁY PODSTAWOWEJ

Mirosław Stoczkowski
REKRUTACJA do oddziału przedszkolnego w Szkole Podstawowej im. Zofii Przewłockiej w Woli Gałęzowskiej na rok...
Wydarzenia

Dzień Babci i Dziadka

Mirosław Stoczkowski
Dzień Babci i Dziadka to wyjątkowa okazja, aby docenić naszych najstarszych członków rodziny za ich...
100-lecie Szkoły

Kolędowanie uczniów klasy ósmej na stulecie Szkoły

Mirosław Stoczkowski
Dnia 4 i 6 stycznia 2025 roku z inicjatywy uczniów klasy ósmej, grupa młodych kolędników...
Wiadomości

Życzenia noworoczne

Mirosław Stoczkowski
Wydarzenia

Życzenia świąteczne

Mirosław Stoczkowski
Pasje Wydarzenia

Jasełka

Mirosław Stoczkowski
Boże Narodzenie to czas pełen tradycji, które łączą pokolenia i wprowadzają nas w magiczną atmosferę...
Wolontariat szkolny

Świąteczna wizyta w Domu Opieki im. Św. Brata Alberta w Bychawie

Mirosław Stoczkowski
Zbliżające się Święta Bożego Narodzenia to czas, który w wielu sercach budzi szczególną radość, ale...
#FunduszeEuropejskie Rozwiń skrzydła - wsparcie uczniów w Gminie Bychawa

Rozwiń skrzydła – projekt edukacyjny

Mirosław Stoczkowski
W ubiegłym tygodniu podczas zajęć edukacyjnych w ramach projektu „Rozwiń skrzydła – wsparcie uczniów w...
#FunduszeEuropejskie Rozwiń skrzydła - wsparcie uczniów w Gminie Bychawa Wydarzenia

MIKOŁAJKI 2024

Mirosław Stoczkowski
W dniu św. Mikołaja w naszej szkole odbyło się niezwykle radosne wydarzenie – występ uczniów...
Program wychowawczo-profilaktyczny Wolontariat szkolny

Akcja charytatywna na rzecz Bractwa Miłosierdzia im. Św. Brata Alberta w Lublinie

Mirosław Stoczkowski
28 listopada 2024 roku w Szkole Podstawowej im. Zofii Przewłockiej, jak co roku, rozpoczęła się...
Doradztwo zawodowe

Uczniowie poznają tajniki zawodu żołnierza – spotkanie z przedstawicielami Wojskowego Centrum Rekrutacji

Mirosław Stoczkowski
W piątek, 29 listopada, uczniowie klas VII i VIII Szkoły Podstawowej im. Zofii Przewłockiej w...
Pasje Wydarzenia

XV Międzyszkolny Konkurs Recytatorski Poezji Patriotycznej pod hasłem: Żadne miejsce nie powinno być milsze dla Ciebie od Ojczyzny.

Mirosław Stoczkowski
28 listopada 2024 r. w Zespole Szkół Zawodowych nr 1 im. mjr. H. Dobrzańskiego w...
Skip to content