Szkoła Podstawowa
im. Zofii Przewłockiej w Woli Gałęzowskiej

Jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły po pandemii

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bychawie przygotowała artykuł na temat: „Jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły po pandemii” .

Zapraszamy rodziców do zapoznania się z informacjami.

Jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły po pandemii?

Zdalna nauka, która trwa z przerwami od ponad roku, w dobie pandemii jest koniecznością, ale też wywiera negatywny wpływ na dzieci i młodzież. Braki dydaktyczne, brak kontaktów społecznych, zbyt długie siedzenie przed komputerem, poczucie osamotnienia, a nawet objawy depresji. Negatywne skutki można by długo wymieniać. Kłopoty nie znikną jednak po otwarciu szkolnych klas. Pandemia zachwiała poczuciem bezpieczeństwa nas wszystkich i doskonale wiemy, że ludzkie reakcje na ten długotrwały kryzys są przeróżne. Jak się do tego przygotować? Jest sporo pytań, niewiadomych i na pewno dużo wyzwań. Potrzebny jest jakiś bufor, coś, co zamortyzuje, będzie powoli rozbrajać napięcie, jakie narosło, niwelować dystans, który się zrodził.

Oto kilka wskazówek dla rodziców, które mogą być przydatne w przygotowaniu dziecka do powrotu do szkoły.

Postaraj się o bycie spokojnym.

  1. To ważne, żeby w rozmowie z dzieckiem na temat powrotu do szkoły wykazywać spokój. Jeśli zapewniasz dziecko, że będzie bezpieczne w szkole – wierz w to co mówisz. Nie rozważaj przy dziecku, co złego mogłoby się wydarzyć. Raczej dopytuj je czy czegoś się obawia.

 

Rozmawiaj z dzieckiem o zmianach, jakie mogą czekać dziecko w szkole.

  1. Na pewno po powrocie dziecko czeka wiele zmian. Rozmawiaj z dzieckiem, jakie to mogą być zmiany. Wspomnij, że wszystkie zmiany są wprowadzane po to, aby było bezpieczne. Zapytaj dziecko jak wyobraża sobie powrót do klasy? co jest dla niego ważne, kogo chciałoby spotkać w szkole? za kim się stęsknił?

 

Zarówno starsze dzieci, jak i młodsze mogą przeżywać trudne emocje związane ze zmianą rutyny i porannej aktywności.

  1. Postaraj się zachować spokój, gdy Twoje dziecko ociąga się ze wstawaniem z łóżka, czy wręcz odmawia wyjścia do szkoły. Może potrzebować więcej czasu, by znów przyzwyczaić się do zmiany. W tej sytuacji wykaż się dużą cierpliwością i zrozumieniem, ale również stanowczością oraz byciem konsekwentnym.

 

W sytuacji pogorszenia ocen:

  1. Wykaż się dużą cierpliwością w stosunku do dziecka, daj dziecku wsparcie i motywację oraz pozostawaj w stałym kontakcie z wychowawcą w celu monitorowania sytuacji.

 

Jeśli pogorszeniu ulegnie u dziecka koncentracja uwagi:

  1. W takiej sytuacji warto zadbać o środowisko pracy przy odrabianiu lekcji, aby zawsze było uporządkowane oraz postaraj się zminimalizować liczbę bodźców wokół naszego dziecka. Przed nauką warto jest również dobrze wywietrzyć pokój.

 

W sytuacji wyczuwania wzmożonego napięcia u dziecka:

  1. Jeśli dziecko jest rozdrażnione czy też złości się nie mając ku temu żadnych widocznych powodów, może to być również skutek stresu związanego z powrotem do szkoły. W takiej sytuacji powinniśmy postarać się o rozmowę na temat przezywanych uczuć, zapewnić dziecku dużo wsparcia oraz poczucia bezpieczeństwa. Pomocna w rozładowaniu napięcia może być wspólna aktywność fizyczna.

 

Na kłopoty ze snem:

  1. Wysypianie się i dobra jakość snu mogą być bardzo pomocne w redukowaniu negatywnych symptomów związanych z powrotem do szkoły, dlatego bardzo ważne jest odpowiednie zadbanie o to. Kładzenie się spać zawsze o tej samej porze, w dobrze wywietrzonym pokoju, z unikaniem niebieskich ekranów na co najmniej dwie godziny przed snem.

 

Kiedy dziecko unika rówieśników:

  1. Jeśli dziecko jest wycofane oraz niezainteresowane swoim środowiskiem i kontaktem z rówieśnikami, prawdopodobnie jest to skutek długiej izolacji. W tej sytuacji postaraj się znowu przybliżyć kolegów naszego dziecka, poprzez zorganizowanie jakieś aktywności, najlepiej na świeżym powietrzu, która będzie dla nich atrakcyjna oraz urozmaicała wspólnie spędzony czas.

 

Pamiętajmy, że dzieci (tak samo jak my – dorośli) potrzebują czasu, żeby dostosować się nowych warunków. Tym, co dodatkowo może być dla nich pomocne, jest wsparcie ze strony rodzica – rozmowa, empatia, wspólne szukanie rozwiązań czy pozytywów. Istotne jest też, żeby rodzic nie stawiał przed dzieckiem nazbyt wygórowanych oczekiwań, np. w kontekście ocen. Ważniejsze jest, żeby dziecko pozytywnie odnalazło się w nowej, szkolnej rzeczywistości. Żeby nie przeżywało nadmiernego stresu, a w razie czego umiało sobie z nim radzić. Istotne jest także to, by wiedziało, że w razie trudności zawsze może zwrócić się o pomoc, np. do rodzica, wychowawcy, pedagoga szkolnego czy specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

 

Oprac. Agnieszka Kośkiewicz – psycholog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bychawie

Zdjęcia z wydarzenia

Inne aktualności

Ekologia Program wychowawczo-profilaktyczny

Sprzątanie świata

Mirosław Stoczkowski
4 kwietnia 2025 roku uczniowie Szkoły Podstawowej im. Zofii Przewłockiej wzięli udział w corocznej akcji...
Pasje Program wychowawczo-profilaktyczny

Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Zofii Przewłockiej w Woli Gałęzowskiej wśród uczestników międzynarodowego konkursu „Matematyczny Kangur”

Mirosław Stoczkowski
W marcu 2025 roku uczniowie Szkoły Podstawowej im. Zofii Przewłockiej w Woli Gałęzowskiej po raz...
Aktualności

Kiermasz ciast.

Mirosław Stoczkowski
Serdecznie zapraszamy na kiermasz ciast, który odbędzie się już w najbliższą niedzielę! Wszystkie wypieki zostaną...
Aktualności Program wychowawczo-profilaktyczny

Sukces naszych uczniów w konkursie pożarniczym „Młodzież zapobiega pożarom”!

Mirosław Stoczkowski
Z ogromną radością ogłaszamy, że uczniowie naszej szkoły odnieśli wielki sukces w konkursie pożarniczym, zajmując...
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa Program wychowawczo-profilaktyczny

Sukces naszych uczniów w konkursie recytatorskim!

Mirosław Stoczkowski
Z dumą informujemy, że nasi uczniowie w piątek, 14 marca odnieśli wielki sukces w gminnym...
Doradztwo zawodowe

Wizyta uczennic z Zespołu Szkół Techniki Rolniczej w Piotrowicach

Mirosław Stoczkowski
W poniedziałek 10 marca 2025 r. odbyło się spotkanie uczniów klasy ósmej z przedstawicielami szkoły...
Rozwiń skrzydła - wsparcie uczniów w Gminie Bychawa

Młodzi inżynierowie na półkoloniach z robotyką!

Mirosław Stoczkowski
W dniach 24 – 28 lutego 2025 r. w Szkole Podstawowej im. Zofii Przewłockiej w...
Program wychowawczo-profilaktyczny Wydarzenia

Kampania „Klikam z głową”

Mirosław Stoczkowski
12 lutego 2025 r. pracownicy Delegatury UKE w Lublinie przeprowadzili warsztaty „Klikam z głową” dla...
Pasje Program wychowawczo-profilaktyczny

Apel Prymusa

Mirosław Stoczkowski
14 lutego 2025 roku w naszej szkole odbył się uroczysty apel z okazji Dnia Prymusa....
Program wychowawczo-profilaktyczny Wydarzenia

Dyskoteka walentynkowa

Mirosław Stoczkowski
W dniu 13 lutego w Szkole Podstawowej im. Zofii Przewłockiej odbyła się wyjątkowa dyskoteka walentynkowa,...
Aktualności

Zabawa Choinkowa 2025

Mirosław Stoczkowski
Pierwszego lutego w Szkole Podstawowej im. Zofii Przewłockiej odbyła się wyjątkowa zabawa choinkowa, która po...
Aktualności

Gminne zawody w piłce siatkowej – sportowe emocje na najwyższym poziomie!

Mirosław Stoczkowski
W dniu 17 stycznia 2025 roku w Szkole Podstawowej im. Zofii Przewłockiej w Woli Gałęzowskiej...
Skip to content